Hoe verloopt de communicatie in een restaurant

Hoe verloopt de communicatie in een restaurant

Communicatie is een ontzettend belangrijk onderdeel van de horeca. Communicatie met gasten is belangrijk om een fijne avond uit te kunnen bieden. Communicatie met collega’s is misschien wel nog belangrijker om een perfecte gastervaring te kunnen realiseren. Wanneer de communicatie tussen collega’s niet soepel loopt, kan dit leiden tot fouten en daarmee tot ontevreden gasten. Dat is natuurlijk het allerlaatste wat je wil. Wanneer jij als horeca ondernemer communicatie goed weet in te zetten op de werkvloer. Zal je hierdoor de beste resultaten kunnen behalen voor een prettige werksfeer, tevreden gasten en een goede omzet.

Wat maakt een goede gastervaring?

Waar je als restaurant de meeste gasten binnenhaalt door het presenteren van een aantrekkelijke menukaart. Zorgt een goede service ervoor dat gasten terug blijven komen. De echte gastervaring begint dan ook pas wanneer gasten de eerste voet over de drempel van het restaurant zetten. Een goede ervaring creëer je door goede service, smaakvolle gerechten en de perfecte uitstraling van het restaurant met elkaar te combineren. Al deze onderdelen kun je alleen succesvol combineren door het personeel goed te instrueren en te laten communiceren. Goede communicatie in een restaurant is de sleutel naar een goede gastervaring en een succesvolle onderneming. 

Communicatie is key

De communicatie tussen de verschillende afdelingen in een horecazaak zijn ontzettend belangrijk. Zo is het de taak van de gastvrouw om de gasten te ontvangen en aan tafel te plaatsen. De taak van de bediening om de gasten te voorzien van service en het bezorgen van een fantastische avond. En is het de taak van de keuken om te zorgen voor smaakvolle gerechten van kwaliteit. Zonder communicatie is het echter onmogelijk om deze verschillende afdelingen soepel met elkaar te laten samenwerken. De gastvrouw moet er immers voor zorgen dat de bediening op de hoogte is van het ontvangst van nieuwe gasten. De bediening moet ervoor zorgen dat de keuken weet wanneer er een gerecht mee mag. En de keuken is verantwoordelijk voor het tijdig communiceren met de bediening wanneer er gerechten klaar staan. Vaak staan de medewerkers onderling in contact via portofoontjes met oortjes zoals de Motorola CLP446 of er wordt gebruik gemaakt van pagers. Op deze manier kan er snel geschakeld worden tussen de verschillende afdelingen. De communicatie in een restaurant is het belangrijkste onderdeel om een goede gastervaring te realiseren.

Zorg voor duidelijkheid

Wanneer je als team goed wil leren communiceren is het ontzettend belangrijk om duidelijk te zijn. Er zijn namelijk verschillende manieren om vragen te stellen aan elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld vragen aan jouw collega; kun je even bij de nieuwe gasten gaan kijken? Of je kunt vragen; kun jij de bestelling opnemen bij de nieuwe gasten op tafel 2. Dezelfde vraag, maar op een hele andere manier gesteld. Jouw collega weet nu naar welke tafel hij moet gaan en weet ook wat hij daar precies moet gaan doen. Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in je communicatie. Je kunt beter een beetje te veel informatie geven dan te weinig.

De spin in het web

Op een drukke avond in een restaurant is het ontzettend belangrijk om te zorgen voor korte lijnen en duidelijke informatie. Om communicatie op de beste manier in te zetten wordt vaak gekozen om één persoon als algemeen aanspreekpunt in te zetten. Deze persoon is als het ware de spin in het web, en is het centrale aanspreekpunt voor zowel de keuken als de bediening. Deze persoon zorgt ervoor dat de communicatie tussen de verschillende afdelingen soepel verloopt. Door de communicatie aan één persoon over te laten zorg je voor duidelijkheid. Iedereen weet bij wie hij/zij moet zijn en op deze manier voorkom je dat iedereen informatie door elkaar gaat roepen. 

Durf vragen te stellen aan collega’s én gasten

Wanneer je duidelijk en concreet leert communiceren als team in de horeca zal er een stuk minder snel miscommunicatie ontstaan. Mocht er toch iets onduidelijk zijn, dan is het altijd oké om vragen te stellen aan elkaar. Je kunt beter vragen stellen om duidelijkheid te creëren dan maar wat doen en vervolgens fouten maken. Is een taak of bestelling dus niet helemaal duidelijk? Stel dan vragen. Dit geldt ook voor vragen stellen aan gasten. Is een bestelling niet helemaal duidelijk? Vraag dan na wat de gast precies wil. Op deze manier voorkom je fouten en zorg je voor de beste gastervaring.

Werken in de horeca is een ontzettend leuke, uitdagende en dynamische baan. Door te zorgen voor de beste communicatie kunnen jullie als collega’s de beste gastervaring realiseren. Daar doe je het uiteindelijk immers allemaal voor!