Waarom staan tegenwoordig de ingrediënten op de kaart?

Waarom staan tegenwoordig de ingrediënten op de kaart?

Als je een restaurant hebt ben je verplicht om bepaalde ingrediënten te vermelden op je menukaart. De reden hiervan is omdat er in gerechten voedselallergenen aanwezig zijn. Je bent verplicht om je gasten te informeren over aanwezige allergenen in je gerechten. Hoe werkt dat? We leggen het je uit.

Je hebt informatieplicht over 14 ingrediënten

Als ondernemer dien je informatie te geven over verschillende ingrediënten in je gerechten. Je bent verplicht deze informatie te geven aan je gasten. Dat moet gebeuren omtrent overgevoeligheidsreacties. De volgende ingrediënten dien je te melden:

  • Graansoorten (tarwe, haver, gerst en rogge) met gluten
  • Ei
  • Vis
  • Pinda’s en noten (pistache, cashew, pecan, hazel, para, macadamia en walnoten)
  • Soja
  • Melk (inclusief lactose)
  • Schaaldieren (garnalen, krab en kreeft)
  • Weekdieren (mosselen, oesters en slakken)
  • Selderij, sesamzaad en mosterd
  • Sulfiet (de E-nummers 220 tot en met 228)
  • Lupine (familie van peulvruchten)

Voor de afgeleide stoffen van de allergenen die overgevoeligheid kunnen veroorzaken dien je ook informatie over te geven aan je gasten.

Hoe kun je de informatie geven aan je gasten?

De informatie geven over ingrediënten kan op twee manieren. Dit kan schriftelijk of elektronisch of mondeling. Wanneer je altijd in staat bent op allergeneninformatie te geven dan is de schriftelijke of elektronische optie het gemakkelijkst. Je vermeld duidelijk in je horecazaak waar de allergeneninformatie beschikbaar is. Bijvoorbeeld: Vraag naar de digitale allergenenlijst of Je kunt de informatie over allergenen vinden achterin de menukaart

Je kunt als restauranthouder ook ervoor kiezen om de gasten mondeling hierover te informeren. Je beantwoordt de vragen van gasten mondeling. Dat mag je personeel ook doen. Dit kunnen ze doen door navraag te doen bij de chef-kok en bediening. Ook bij jou als exploitant kunnen de gasten terecht voor deze informatie. Je dient bij de mondelinge informatie dit goed aan te geven in je horecazaak zodat gasten dit ook weten. 

Geef duidelijk aan dat de gasten zich kunnen wenden tot jou als exploitant of bij het personeel over eventuele allergieën. Je kunt het op de menukaart zetten. Je zou erop kunnen zetten bijvoorbeeld: Heeft u een allergie? Meld het bij ons zodat er rekening mee wordt gehouden.

Zorg voor een basis ook ter controle door NVWA

Als je kiest voor de mondelinge informatie binnen je horeca dan kun je het beste een basis hebben. Dit is ook goed ter controle door de NVWA. De basis goed waarop de informatie tot stand zal komen. Je hebt hierbij drie opties.

  • Bewaar de etiketten van de voedingsmiddelen die in de gerechten wordt gebruikt
  • Stel per menu of ingrediënt een lijst samen (Je kunt dit als basis gebruiken)
  • Volg online een lesmodule en behaal het certificaat als bewijs van kennis over allergenen. Dit geldt ook voor de omgang allergenen. De certificering kun je vermelden op de menukaart.

Waarom is het verplicht dat de ingrediënten op de kaart staan?

Er zijn mensen die allergisch kunnen zijn voor bepaalde producten. Diegene krijgt een allergische reactie wanneer deze ermee in aanraking komt. Dat kan vervelend zijn voor die persoon. Het kan ook soms gevaarlijk zijn bij bepaalde allergenen. Een allergische reactie is een afweerreactie van het lichaam. Soms een overdreven reactie die direct optreedt na het contact met een allergeen. 

De Europese Unie heeft daarom bepaald dat bepaalde voedsel allergenen op de menukaart moeten staan die overgevoeligheid veroorzaken. Deze moeten vermeld worden door de horecazaken. Als je namelijk overgevoelig bent voor bepaalde allergenen kan dit klachten veroorzaken zoals:

  • Aan de mond, neus en keel (jeuk, roodheid, verdikking, loopneus of branderig gevoel)
  • Aan de maag en darmen (buikkrampen, diarree, vlekjes, overgeven, buikpijn, bulten, eczeem, bultjes en roodheid)

Voedselallergie is een gezondheidsprobleem dat sterk toeneemt. Om die reden staan er tegenwoordig op de menukaart de ingrediënten. Het voorkomt dat mensen last krijgen van allergische reacties die vervelend kunnen zijn. Wanneer een gast weet in welk gerecht dit voorkomt kan die dat vermijden. De allergeneninformatie is belangrijk voor alle gasten en is verplicht.

De NVWA controleert op de naleving van de allergenenwetgeving

De toename van allergische reacties is sterk toegenomen. Hiervoor heb je de allergenenwetgeving. Er wordt gecontroleerd op naleving van de wetgeving op allergenen. In de horeca ben je verplicht dit te vermelden. Je dient de gasten te informeren over eventuele aanwezige allergenen wanneer de gasten hierom vragen. Het controleren op deze allergenenwetgeving is strenger omdat het in het verleden wel eens werd niet nageleefd.

Horecaondernemers moeten sinds 2014 zich aan de allergenenwetgeving houden maar dit werd niet altijd gedaan. De controles worden gedaan tijdens de reguliere inspecties. Als ondernemer kun je dat dit mondeling of schriftelijk doen. Elektronisch mag dit ook natuurlijk. Je voorkomt hiermee allergische reacties bij je gasten. Het gaat om ongeveer 14 ingrediënten die genoemd moeten worden. Hierover dien je informatie te verstrekken. 

De consument zelf is ook verantwoordelijk hiervoor om dit aan te geven in het restaurant wanneer deze allergisch is voor bepaalde producten. Zo kan hiermee rekening worden gehouden bij het maken van de gerechten. Als exploitant kun je de gast dan informeren welke gerechten bepaalde allergenen bevat. Bijvoorbeeld wanneer een gast allergisch is voor vis dan zijn de gerechten met vis geen optie.

Ben je altijd verplicht om allergeneninformatie op je menukaart te vermelden?

Het is niet altijd verplicht om dit te vermelden op de menukaart. Wanneer je namelijk kiest voor mondelinge informatie binnen je horecabedrijf is dit niet nodig. Je verstrekt deze informatie namelijk direct aan je gasten wanneer deze erom vragen. Je kunt wel op de menukaart een melding zetten. 

Bijvoorbeeld ben je allergisch, meld het bij ons. Dat is dan voldoende. Je gasten weten dan dat ze zich kunnen melden over hun allergieën wanneer ze vragen hierover hebben. Als ondernemer of je personeel kun je de gasten hierover mondeling informeren. 

Het is niet alleen goed om te vermelden voor gasten met allergieën. Je hebt ook gasten die specifieke dieetbeperkingen zijn opgelegd. Door te beschikken over deze informatie is het gemakkelijker de allergenen te vinden in de gerechten. De gasten kunnen bij je eten zonder problemen te ondervinden.